Netwerken wordt steeds populairder en er zijn tegenwoordig zulke leuke netwerkevents die worden georganiseerd. Van borrels, workshops, netwerkdagen, wandelingen, BNI’s, open coffee’s, netwerken met diner etc
Krijg jij hier nou ook inspiratie van en wil jij zelf ook zo’n leuk netwerkevent organiseren? Zo’n netwerkbijeenkomst waar iedereen nog lang over napraat en waar de deelnemers echt iets aan hebben gehad? Hieronder mijn tips:
Neem de rol van gastvrouw/gastheer op je tijdens het netwerkevent
Netwerken is belangrijk als ondernemer, maar netwerken moet ook leuk zijn. Deelnemers moet je gastvrij ontvangen en zich thuis laten voelen. Als organisator moet je ook de rol van gastheer/gastvrouw op je nemen. Als je dit niet zelf wilt doen, omdat je graag meer interactie wilt met de deelnemers en zelf ook onderdeel van het programma bent, denk dan eens aan ondersteuning hierin. Er zijn zat bedrijven die dit gedeelte graag van je overnemen.
In welke vorm je dit ook wilt organiseren, belangrijkste is dat de deelnemers met een tevreden gevoel het evenement verlaten. Dat ze er ook werkelijk iets aan gehad hebben, of nog kunnen hebben in de toekomst.
Netwerkevent: de uitnodiging
- Nodig deelnemers ruim van tevoren uit en zorg dat de uitnodiging geen vragen meer oproept (wie, wat, waar, wanneer, hoe)
- Maak een LinkedIn of FB event aan om meer mensen te bereiken.
- Stuur van tevoren de deelnemerslijst, zodat de deelnemers weten wie er komt en ze elkaar zo al kunnen opzoeken op LinkedIn. (vraag wel bij de deelnemers na of het akkoord is om de gegevens met de andere deelnemers te delen ivm de privacy)
- Herinner de deelnemers eraan om evt. visitekaartjes mee te nemen.
- Zorg op de dag zelf voor naambordjes met naam en bedrijfsinformatie (evt. de profielfoto van LinkedIn erop)
- Maak een programma van het verloop van het event en leg deze klaar bij binnenkomst, vooral als het een event is wat de hele dag duurt.
- Zorg voor een warm welkom bij binnenkomst, zodat mensen zich snel op hun gemak voelen.
- Maak de deelnemers wegwijs op de locatie (garderobe, toiletten, rookgelegenheid etc.)
- Loop als organisator regelmatig rond en kijk of er niemand is die zoekend aan de kant staat. Als je zeker weet dat een aantal deelnemers elkaar moeten leren kennen, help ze een handje en stel ze aan elkaar voor.
Zorg voor structuur en afwisseling tijdens het netwerkevent
Als je regelmatig een netwerkevent organiseert, zorg dan voor structuur en afwisseling en communiceer dit duidelijk naar de deelnemers. Dat klinkt tegenstrijdig, dus ik zal het even uitleggen.
Als je wekelijks of maandelijks een netwerkevent organiseert is het fijn om een vaste structuur aan te houden, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. De BNI wordt bijvoorbeeld volgens een vaste en strakke structuur georganiseerd. Je weet waar je aan toe bent, de tijd wordt goed gemanaged en iedereen is op tijd weer klaar om aan het werk te gaan.
Maar ook bij andere netwerkevents is het fijn om te weten waar je aan toe bent en hoe de tijdsindeling is. Is er tijd om vrij te netwerken? Zijn er sprekers? Wordt er een workshop gegeven? Op deze manier kun je kijken of het event echt wel waardevol voor je is om naartoe te gaan en hoeveel tijd het je gaat kosten.
Afwisseling in het programma, zodat het niet steeds hetzelfde is en mensen steeds weer geïnspireerd worden. Waar kun je zoal aan denken:
- Nodig een bijvoorbeeld fotograaf uit die profielfoto’s maakt van ondernemers die hier interesse in hebben.
- Nodig een interessante spreker uit om de deelnemers te inspireren.
- Laat een aantal deelnemers iets over hun bedrijf vertellen in een korte presentatie van 10 minuten.
- Geef workshops nav interesse van de deelnemers. (Bijvoorbeeld: fotograferen met je smartphone voor je social media, hoe zet ik LinkedIn beter in om leads uit te halen, hoe kan ik SEO inzetten om een beter bereik met mijn website te krijgen, hoe kan ik beter netwerken etc.) NB: kijk ook eens onder je deelnemers wie zo’n workshop zou kunnen geven, voordat je een expert van buitenaf inhuurt.
- Laat mensen speeddaten met meerdere mensen aan een tafel en doe dit bijvoorbeeld in 2 of 3 rondes, zodat de meesten elkaar gesproken hebben.
- Inventariseer eventuele zoekvragen van de deelnemers. Is er iemand op zoek naar iets of iemand specifiek. Door dit van tevoren te vragen, kun je de deelnemers heel gericht hiermee helpen. Je kunt bijvoorbeeld een lijst rond laten gaan met deze zoekvragen of ze op een later tijdstip toesturen, zodat iedereen daar op zijn gemak naar kan kijken of over nadenken.
Betrek je leden of deelnemers bij het event
- Als je een vaste netwerkgroep hebt, zorg dan dat je de taken verdeeld onder de leden. Vele handen maken licht werk, maar samenwerken maakt het wel zo leuk.
- Vraag waar behoefte aan is onder de leden, wat willen zij uit het netwerken halen?
Na het netwerkevent
- Stuur de deelnemers een evaluatieformulier en vraag hen wat ze evt. gemist hebben of beter zou kunnen, zodat je dit mee kunt nemen naar het volgende event.
- Maak een poll op LinkedIn met vragen waarin je inventariseert waarom potentiële deelnemers wel wilden komen, maar niet konden. Denk aan locatie, kosten, dag etc.
- Stuur de deelnemers een lijst met deelnemers en evt. zoekvragen, zodat ze met elkaar kunnen connecten op LinkedIn en elkaar gericht kunnen helpen.
Inspiratie voor jouw eigen netwerkevent?
Deze tips zijn zeker niet compleet en je kan er zelf vast nog een heleboel bedenken. Ik hoop in ieder geval dat ik je hiermee heb geïnspireerd om zelf ook eens een leuk netwerkevent te organiseren.
Krijg je na het lezen ook de kriebels om zelf ook een netwerkgroep of netwerkevent te starten, maar zie je er toch nog tegenop? Heb je een heleboel ideeën, maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Neem gerust contact met me op om te kijken of ik je kan helpen met het starten van jouw eigen netwerkgroep of de organisatie van een inspirerend netwerkevent.
Loop een keer mee met een van de netwerkwandelingen die ik organiseer voor ondernemers in Brabant, in en om Oisterwijk of plan een afspraak in voor een 1 op 1 wandeling. Ik denk graag met je mee.