Als zzp’er wil je graag je netwerk uitbreiden, kennis opdoen, nieuwe samenwerkingen aangaan en nieuwe kansen ontdekken. Belangrijk dus om jezelf regelmatig te laten zien, zo je netwerk te vergroten en in contact te komen met ambassadeurs, samenwerkingspartners en potentiële klanten. Naast live netwerken, ben ik gek op het platform LinkedIn en gebruik ik het niet alleen als tool om effectiever te kunnen netwerken, maar ook om andere ondernemers te supporten en een podium te geven.
In deze blog laat ik je graag zien hoe LinkedIn een open en transparant social platform is dat je uitstekend kunt gebruiken bij het uitbreiden van je netwerk en als verlengde van het netwerken zelf. Het biedt tools en mogelijkheden voor, tijdens en na netwerkbijeenkomsten en is tevens geschikt om elkaar te supporten en een podium te geven in elkaars netwerk. Dus, laten we dieper ingaan op de vele manieren waarop LinkedIn jou als ondernemer kan helpen.
1. Het belang van een professioneel en persoonlijk profiel
Je LinkedIn-profiel is niet alleen je digitale visitekaartje, maar veel meer dan dat. Het is de eerste indruk die mensen van je krijgen wanneer ze je profiel bezoeken. Jij bent uniek en dat is jouw aanbod ook. Deze personal branding kun je met LinkedIn op een geweldige manier laten zien aan jouw volgers en klanten. Ik laat mijn klanten graag zien dat LinkedIn echt geen saai platform meer is en veel meer mogelijkheden en kansen biedt, dan alleen jouw CV hierop te plaatsen. Zorg voor een profiel wat er uniek en professioneel uitziet, maak een ijzersterk personal brand en zet jezelf in de etalage. Laat zien wat je voor jouw doelgroep en klanten te bieden hebt en vul je profiel zo in dat je weet hoe je gevonden kunt worden door jouw ideale klant.
Tip: Kies een representatieve foto en maak een pakkende kopregel die je expertise benadrukt.
Een goed profiel geeft je de mogelijkheid om jezelf op het podium te zetten, je werkervaring te tonen en aanbevelingen van anderen te verzamelen. Het laat zien wie je bent, wat je doet, waar je goed in bent en waar je jouw klanten mee kunt helpen. Als je weet hoe, is het een krachtig hulpmiddel om potentiële klanten en partners aan te trekken.
2. Het uitbreiden van je netwerk
LinkedIn is een waardevol platform om je netwerk uit te breiden. Het stelt je in staat om sneller in contact te komen met mensen uit verschillende bedrijven en organisaties, zonder elkaar eerst live te ontmoeten. Door connecties te maken met relevante personen kun je waardevolle relaties opbouwen en nieuwe kansen ontdekken. Daarnaast brengt iedere connectie ook zijn netwerk weer met zich mee en zijn netwerken met een connectie aan elkaar verbonden.
Tip 1: Neem deel aan LinkedIn-groepen die gerelateerd zijn aan jouw vakgebied of interesses.
Tip 2: zorg dat je weet hoe je jouw ideale klant kunt vinden met inzet van de juiste tools.
Als je dan een interessante connectie hebt gemaakt, ga dan eens kijken of je elkaar eens live kan ontmoeten. Dat hoeft niet persé op locatie, maar kan tegenwoordig ook heel goed via Zoom. Ga eens het gesprek met elkaar aan en kijk eens of je elkaar ergens mee kunt helpen. Je hoeft niet gelijk elkaars klant te worden, maar wie weet ontstaat er een samenwerking of wordt je elkaars ambassadeur.
Tip: vind je het moeilijk om te bedenken hoe je een connectieverzoek verstuurt, download dan mijn ‘hoe ga je de connectie aan op LinkedIn’. Hierin geef ik je genoeg tips om een geweldige entree bij jouw nieuwe connectie te maken.
3. Netwerken tijdens netwerkbijeenkomsten
LinkedIn is niet alleen een platform voor online netwerken, maar kan ook een waardevol hulpmiddel zijn tijdens fysieke netwerkbijeenkomsten. Je kunt snel elkaars informatie uit te wisselen en contact te leggen met mensen die je hebt ontmoet. Handig als je toevallig je visitekaartjes vergeten bent of nog geen visitekaartjes hebt.
Tip 1: Maak gebruik van de LinkedIn-app op je mobiele telefoon om via de QR code een connectie te maken. (wil je weten hoe? Stuur me een bericht, ik help je graag!)
Tip 2: stuur altijd een bericht mee als je iemand uitnodigt om de connectie te maken. Wil je meer weten over het verschil tussen connecties en volgers, lees dan deze LinkedIn nieuwsbrief van mij
4. Follow up na een netwerkbijeenkomst
Vergeet ook de follow up niet na een netwerkbijeenkomst. Als je een goeie klik had met iemand, pak het gesprek dan online via LinkedIn gewoon verder op en bel elkaar zo nu en dan eens. Zo blijf je bij elkaar op de radar en kun je uiteindelijk een band met elkaar opbouwen. Je reageert op elkaars berichten, blijft bij elkaar on top of mind, weet wat er in de toekomst uit kan ontstaan. Zie het als een zakelijke Tinder, dan weet je wat ik bedoel;)
5. Support elkaar en geef elkaar een podium
Wat ik al eerder aangaf is dat LinkedIn een open en transparant netwerk is. Een van de krachtige aspecten van LinkedIn is het vermogen om elkaar zichtbaar te supporten en een podium te geven in elkaars netwerk. Je ziet letterlijk als iemand een like of comment op een post geeft, waardoor dat weer zichtbaar is voor 2e en 3e graads connecties. Door elkaar te supporten en aan te bevelen op LinkedIn, bouw je vertrouwen en goodwill op. Als je dit consequent doet, ga je vanzelf zichtbaarder worden en willen mensen zelf de connectie met je aangaan.
Tip: Schrijf aanbevelingen voor mensen met wie je hebt samengewerkt.
Je hoeft niet oneindig te scrollen op LinkedIn, stel jezelf een doel wat je wilt bereiken en hoeveel tijd je hebt. De ene keer schrijf je zelf content en kijk je regelmatig online en reageer je op de comments die je krijgt. De andere keer pak je 15 minuten en reageer je op connecties uit je netwerk. Als je dit regelmatig doet, zul je zien wat voor een impact dat kan hebben op jouw zichtbaarheid. Ook krijg je de waardering terug van jouw connecties.
6. De waarde van content op LinkedIn
LinkedIn biedt verschillende mogelijkheden om waardevolle content te delen en jezelf als expert te profileren. Door regelmatig te posten en artikelen te schrijven, kun je je kennis delen, anderen inspireren en jezelf positioneren als een expert binnen jouw vakgebied.
Tip: Maak gebruik van storytelling en humor in je LinkedIn-content.
Door een persoonlijke Tone of Voice te gebruiken, kun je jezelf onderscheiden en de aandacht van je publiek trekken. Verhalen en humor, of soms een beetje ergens tegenaan schuren, zijn krachtige instrumenten om je boodschap over te brengen en een connectie te maken met je lezers en reacties uit te lokken.
Meer weten: volg me op LinkedIn, schrijf je in voor mijn netwerkbrief of download mijn e-book:
Ik kan een heel boek schrijven over hoe fijn ik het vind om met LinkedIn te werken en dit ook aan anderen uit te leggen. Gelukkig zijn er hier al genoeg van en hou ik het bij posten op LinkedIn (maak de connectie met mijn profiel), mijn LinkedIn nieuwsbrieven en de blogs op mijn website.
Ga aan de slag, vergroot je netwerk en ontdek de vele mogelijkheden die LinkedIn te bieden heeft voor zzp’ers. Meer weten over LinkedIn, volg een van mijn groepstrainingen of ga 1-op-1 met me aan de slag.
Loop ook gerust een keer mee met een van de netwerkwandelingen die ik organiseer voor ondernemers in Brabant, in en om Oisterwijk of plan een afspraak in voor een 1 op 1 wandeling. Ik denk graag met je mee.